Ruuvilaippaliitoksen vipu/kampeamiskuormat (prying loads)
Vedetyissä laippaliitoksissa syntyvät, ruuvikuormia lisäävät vipukuormat aliarvioidaan helposti ja seurauksena on toisinaan yllättäviä ruuvien katkeamisia.
Yksinkertaisimmillaan ruuvivoimat arvioidaan summaamalla laippaan vaikuttava voima ruuvien väliseltä matkalta ja käyttämällä tätä suoraan ruuvivoimana. Tämä oletus edellyttää vähintään sitä että ruuvien esikiristysvoima ylittää mitoittavat voimat liitoksessa kaikissa tilanteissa niin, että liitoksen kohdalla vastinlaipat ovat aina kontaktissa. Lisäksi voi edellyttää, että esikiristys riittää pitämään laskentakuormilla vastinlaipat yhdessä ruuvinreikien ympäri koko kehän pituudella ilman aukeamista. Kontaktin auetessa vipuvoimia alkaa syntyä tässäkin tapauksessa.
Jos hallittua esikiristystä ei käytetä tai voima liitoksessa on suuri, alkaa taipuva ja vastinparistaan irtoava laippa kammeta ruuvia lisäten sen kokemia voimia. Usein nämä vipuvoimat arvioidaan yksinkertaisesti laipan geometriasta; Kun ruuvilinjan etäisyys vedetystä laipasta on m ja reunaetäisyys laipan reunasta e, saadaan momenttivarsista laipan reunan suhteen statiikan sääntöjen mukaan ruuvivoimaksi Fr yksinkertaisesti Fr=F(m+e)/e, kun laippa oletetaan jäykäksi, ks esimerkiksi tämä blogiteksti.
Tilanne kuitenkin pahenee, kun laippa on taipuisa. Seuraavassa tarkastellaan yksinkertaisesti ilman merkittävää tai suunniteltua esikiristystä tehtävässä laippaliitoksessa syntyviä ruuvivoimia 2d-tarkasteluna palkki- ja sauvateorian avulla. Tämä oletus on varmalla puolella ja antaa nopean tavan arvioida tarvittava ruuvinkoko.
Palkkimalli muodonmuutoksineen ja pintajännityksineen vedetystä laippaliitoksesta |
Oletetaan että laippa taipuu ruuvien välissä palkkiteorian mukaisena elastisena palkkina, jonka taivutusjäykkyys on EI, ja ruuvi venyy jousena, jonka jousivakio on k (ruuvin taivutusjäykkyys oletetaan tässä mitättömäksi). Jos laippa on riittävän leveä ja ruuvi jäykkä suhteessa laippaan, vastinlaippojen kosketusviiva, jolla laipat irtoavat toisistaan, ei olekaan laipan reunalla, vaan lähempänä ruuvilinjaa. Tämän reunaetäisyyttä pienemmän "efektiivisen e:n" vuoksi ruuvin kokema todellinen vipuvoima kasvaa helposti moninkertaiseksi verrattuna em. jäykän laipan oletukseen. Tätä efektiä kutsutaan englanninkielisissä teksteissä prying -voimaksi. KVG-menetelmällä löytyy esimerkiksi vaipan molemminpuolisten T-laippojen mitoitukseen käytettyjä mitoitusohjeita, mutta tarkastellaan nyt tilannetta, jossa laippa on vain vedetyn, taipuisan vaipan toisella puolella, ja vaipan kohdalla laipassa on puhdas veto ilman tukimomenttia.
Efektiivisen e:n laskennan reunaehdot |
Laipan taipumaviiva välillä 0<x<e voidaan ratkaista ylläolevan kuvan mukaisista reunaehdoista. Reunaehtoja on 5 (v(0),v´(0),M(0),Q(0),M(e)), mutta 3. asteen taipumaviivassa tuntemattomia on vain neljä. Viidennellä reunaehdolla voidaan ratkaista efektiivinen varsi e kosketusviivasta ruuviin.
Voima-momentti-leikkausvoimakuvaaja |
Efektiiviselle reunaetäisyydelle saadaan kolmannen asteen yhtälö
Yhtälöstä voidaan ratkaista e_x k_x:n funktiona esimerkiksi numeerisesti MathCadilla. Dimensiottomalle efektiiviselle reunaetäisyydelle e_x saadaan alla esitetty kuvaaja log-log -skaalassa; Sinisellä katkoviivalla on esitetty tälle myös kohtuullisen tarkka, analyyttinen approksimaatiokäyrä ex_app välillä 0,3<kx<20000:
Dimensioton e/m jäykkyyssuhteen funktiona |
Voidaan todeta etäisyyden e pienenevän sitä enemmän, mitä jäykempi ruuvi on suhteessa laipan taivutusjäykkyyteen, mutta se ei riipu vaippavoiman suuruudesta. Sijoittamalla saatu e vipuvoiman kaavaan Fr=F(m+e)/e =F(1+1/e_x) saadaan suhde Fr_x=Fr/F, eli vaippavoiman "vahvistuskerroin". Ruuvivoima saadaan kertomalla vaippavoima tällä arvolla.
Ruuvivoima / vaippavoimasuhde ("vaippavoiman vahvistus") pultin jäykkyyssuhteen funktiona |
Ruuvivoiman vahvistussuhde siis kasvaa progressiivisesti ruuvin jäykkyyssuhteen kasvaessa.
Esimerkki
Ruuvin jännitys joustavalla (punainen viiva) ja jäykällä (sininen pisteviiva) laipalla sekä vertailun vuoksi, nimellisellä kuormalla ilman vipuvoimia (ruuvikuorma s*q, magenta katkoviiva). Ruuvin jännitys pienenee sen halkaisijan kasvaessa molemmissa tapauksissa, mutta joustavalla laipalla pieneneminen on selvästi hitaampaa. Tässä tapauksessa esimerkiksi M8 8.8-ruuvi olisi riittävä jäykällä laipalla (jännitys noin 400MPa), mutta todellisella joustavalla laipalla ruuvin (elastinen) vetojännitys onkin noin 900 MPa, mikä ylittää selvästi ruuvimateriaalin myötörajan 640MPa. Sen sijaan M10 -ruuvilla joustavankin laipan tapauksessa ruuvin jännitys pysyisi vielä myötörajan tuntumassa. |
Kommentit
Lähetä kommentti